Kennen wij onze Heikanters? Jan van de Laar

Buurtvereniging De Heikant bestond 75 jaar op 1 september 2022. In het jubileumjaar blikken we maandelijks samen met Heikanters terug op hun herinneringen aan onze buurtvereniging. Deze herinneringen delen we met jullie in onze maandelijkse nieuwsbrief De Heikanter. Deze maand delen we het interview met onze voorzitter Jan van de Laar.

Jan is geboren op 1 december 1983 boven café LABIE, het café dat zijn ouders Fried en Leonie destijds uitbaatten aan de Oirschotseweg in Best. Jan was door zijn ouders vanaf zijn geboorte lid van De Heikant. Dat kon ook niet anders. Jan is namelijk de derde generatie Van de Laar die een voorzitter levert voor De Heikant. Het begon allemaal met Jan van de Laar, zijn grootvader, die jarenlang voorzitter is geweest. Tonnie, dochter van Jan senior, was de tweede generatie die een voorzitter leverde en Jan heeft vervolgens het stokje overgenomen van zijn tante. Zijn oom Harrie is ook jarenlang lid geweest van het Heikant bestuur. We kunnen dus wel stellen dat de Van de Laar’s meer dan hun steentje hebben bijgedragen aan de ontwikkeling en bloei van onze buurtvereniging in de afgelopen 75 jaar. De Heikant is dus een onvermijdelijk deel van het DNA van Jan.

Op bijgaande foto poseert Jan bij een prachtige foto van zijn vader. De foto is gemaakt op het kantoor van hun familiebedrijf. Toen Jan 3 jaar oud was verhuisden zijn ouders met Jan en Anja (1985), die intussen ook was geboren, van de Oirschotseweg naar de Broekstraat in de Heikant. Later werd het gezin nog gecompleteerd met de komst van jongere broer Ben (1991). Helaas is zijn moeder veel te jong in 2009 overleden en zijn vader 3 jaar geleden.  Op bovenstaande foto staan v.l.n.r. Ben, Jan en Anja en onder hun ouders Fried en Leonie

Jan woont samen met Ytje van Ebskamp (1983) die in Eindhoven is geboren en zij hebben samen 2 prachtige kinderen, Thijs (2015) en Puk (2018).

Op de vraag waarom Jan in 2020 voorzitter is geworden van De Heikant en hoe hij deze verantwoordelijkheid weet te combineren met de drukte van een jong gezin en het sterk groeiende familiebedrijf, dat in de afgelopen 3 jaar bijna verdubbeld is qua personeel, antwoordt Jan op zijn kenmerkende nuchtere wijze.

Ik was al sinds 2005 lid van het bestuur en mijn tante Tonnie wilde stoppen als voorzitter. Daarnaast zag het bestuur meer en meer een uitdaging in het bereiken van de jeugd in onze buurtvereniging. Het idee was dat een jongere voorzitter daarbij zou helpen vanwege de affiniteit met de jongere doelgroep. Ik had op zich geen ambitie om voorzitter te worden. Doordat we goede onderlinge afspraken konden maken in het bestuur kan ik me vooral focussen op de zakelijke en “technische” kant van het voorzitterschap. Denk daarbij onder andere aan het voorzitten van vergaderingen, overleg met de gemeente etc.. Overdag heb ik uiteraard, behalve in het weekend, veel minder tijd en dan neemt Jolanda Renders gelukkig veel van mij over. Overigens sluit de rol van voorzitter wel goed aan bij mijn dagelijkse leven en kan ik veel dingen erbij regelen”.

Op de vraag hoe het komt dat zijn familie altijd zo’n actieve rol heeft gehad in onze buurtvereniging vertelt Jan: “Als je er bent is het altijd gezellig. Deelnemen aan activiteiten was daarom een heel natuurlijk feit”.

Onderstaande foto toont het gezin Van de Laar met opa Jan en oma Nolda. Rechtsvoor (onderste rij) zien we een nog heel jonge Jan (Jr.).

Vanzelf komen we te spreken over het 75-jarig jubileum van De Heikant en de toekomst van De Heikant. Jan vertelt over de uitdagingen en dat je de jeugd “meer achter hun vodden aan moet zitten om aan activiteiten deel te nemen en dat nieuwe bewoners binnen de grenzen van De Heikant steeds moeilijker te bereiken zijn”.

Het gesprek gaat ook over het relatieve succes van buurtverenigingen in vooral het buitengebied van Best (Aarle, OVS en De Heikant). “Het zijn ook daar families die in de tradities zitten van een buurtvereniging en die verklaren het huidige succes. Dat zie je in de andere buurtverenigingen van Best veel minder terug”. Ook binnen De Heikant ziet Jan dingen veranderen. Sommige activiteiten kennen nog relatief weinig deelnemers. Denk dan aan het kienen, het koor en de gymnastiek. “Toch moeten we deze activiteiten koesteren en

door laten gaan, ook al is er weinig nieuwe aanwas voor deze activiteiten. Dat er soms maar 8 dames komen kienen is niet van belang. Deze avonden dienen ook een maatschappelijk doel en ze zijn heel belangrijk voor de deelnemers die erg uitkijken naar deze bezigheden”.

Jan ziet in het algemeen dat de activiteitencommissie er hard aan moet trekken om voldoende aanmeldingen voor activiteiten te krijgen.

Vroeger bestond De Heikant vrijwel alleen uit grotere gezinnen, die als vanzelfsprekend deel namen aan alles wat er werd georganiseerd. Tegenwoordig wordt er zoveel georganiseerd in en rondom Best. Dat maakt een groot verschil en de uitdaging groter.

Toch is Jan optimistisch over de toekomst van onze vereniging. “We moeten activiteiten blijven ontwikkelen waarvoor veel animo is. Met bijvoorbeeld het darten, eten wat de pot schaft en de buurt quiz lukt dat heel goed. Dat geeft alle reden voor optimisme. De buurtvereniging staat er ook financieel goed voor. We komen prima rond” aldus Jan “en werken nog steeds zonder subsidie. Veel teveel rompslomp, daar beginnen we niet aan. We doen wel mee met de jaarlijkse actie van de Rabobank en dat brengt elk jaar een leuk bedrag op”.

Jan: “De Heikant staat synoniem voor gezelligheid, saamhorigheid en een bepaalde manier van werken. Als we bijvoorbeeld de gezinsdagen gaan organiseren hoeven we maar wat telefoontjes te plegen en binnen een paar uur wordt er van alles geregeld. Iedereen doet dan wel wat.

Zo gaat dat binnen De Heikant! ”.

De mooiste herinneringen heeft Jan zelf aan het bouwen van hutten, de buitenspelletjes en het waterskiën.

Op de vraag wat Jan de jarige buurtvereniging toewenst moet hij even nadenken. Vervolgens geeft hij aan “door klein te blijven en de gezelligheid erin te houden kan De Heikant nog jaren vooruit”.

Dat lijkt een heel mooi streven en daar kunnen we ons prima in vinden Jan !!

Tot zover de interviews in het Jubileumjaar, aldus Jos van Haaren.

Namens alle Heikanters willen we de geïnterviewden nogmaals bedanken dat we hun openhartige, verrassende en vaak grappige verhalen op mochten tekenen. We kregen een mooi inzicht in het DNA van de leden van De Heikant.

De rode draad die telkens terugkwam in de verhalen was de gezelligheid en de saamhorigheid waar iedereen over sprak.

Iets waar we met elkaar heel trots op mogen zijn!