Ken onze Heikanters ? Tonnie Scheepens

Buurtvereniging De Heikant bestond 75 jaar op 1 september 2022. Tijdens de gezinsdagen is uitgebreid stilgestaan bij dit bijzondere feit.

In het jubileumjaar blikken we maandelijks samen met Heikanters terug op hun herinneringen aan onze buurtvereniging. Deze herinneringen zullen we met jullie delen in onze maandelijkse nieuwsbrief De Heikanter.

Deze maand het interview met Tonnie Scheepens ofwel Tonnie van Antoon van Knillis van Cissen van Nulleke Narrissen. Tonnie is geboren op 11 februari 1958 in het Binnenziekenhuis in Eindhoven.

Het is eigenlijk een wonder dat Tonnie deze geboorte heeft overleefd. Hij werd bijna 3 maanden te vroeg geboren en woog bij zijn geboorte slechts 1,2 kilo. In die jaren was er nog nauwelijks technologie en kennis om vroeggeboren kinderen te kunnen helpen. Door de nonnen die in het ziekenhuis werkten werd daarom snel een priester geregeld, zodat Tonnie direct kon worden gedoopt en hij kreeg ook gelijk zijn heilig vormsel. Het perspectief was waarschijnlijk heel slecht gezien de versnelde doop. Zelfs in deze tijd zou het twijfelachtig zijn of Tonnie er doorheen zou zijn gekomen. Hij moest weken in een couveuse en is er gelukkig toch doorgekomen. Zijn ouders moesten elke dag melk meebrengen van de boerderij naar het ziekenhuis. Zo ging dat in die tijd. Klaarblijkelijk was de Heikantse melk een goede oplossing en kon een aangesterkte Tonnie na een paar maanden naar huis naar de ouderlijke woning aan de Kapelweg.

Op de onderstaande foto’s zien we Tonnie in de couveuse. De weegschaal sloeg nauwelijks uit, zo licht was hij !!

Op de 2e foto staat hij samen met zijn moeder, Cornelia Scheepens-van de Sande, een aantal weken na zijn geboorte.

Tonnie heeft dus – behalve die paar maanden in het ziekenhuis – zijn hele leven aan de Kapelweg in de Heikant gewoond.

Daar groeide hij op met zijn broers en zus, Kees, Rinus, Jan, Theo en Anne-karien. De ouderlijke woning aan de Kapelweg is nog steeds voor de hele familie een vertrouwde uitvalsbasis. Tonnie lacht en vertelt dat alle broers en zijn zus wel een periode bij hem hebben ingewoond omdat zij op dat moment een huis bouwden of verbouwden of vanwege een verhuizing. Dat kan ook allemaal bij Tonnie, gastvrij en geen flauwekul.

Tonnie geeft tijdens het interview een korte tour door zijn huis en de stallen. Hij laat de schuur zien die met het huis is verbonden en die als een feestlokaal en rariteitenkabinet is ingericht. Veel Heikanters zullen daar in de afgelopen jaren wel eens een feestje hebben bijgewoond. Alle spullen zijn ook een eerbetoon aan zijn moeder, die haar hele leven alle mogelijke dingen heeft verzameld en bewaard. Ordners vol bidprentjes, knipsels en brieven zijn het levende bewijs van haar collectie. Het is daarmee ook een heel bijzondere reis door de tijd als je daar tussen de spullen rond mag kijken. Tonnie lacht als hij een anekdote van zijn vader deelt:

ons moeder spaort alles behalve mèn”.

Na de collectie te hebben bekeken kunnen we ons dat voorstellen.

Tonnie’s vader had een boerenbedrijf. “Mijn vader had destijds de grootste stal van Best achter de boerderij gebouwd” vertelt Tonnie. “Wij hadden toen 10 zeugen, 100 mestvarkens, 2000 kippen en 18 koeien”. Later zijn de koeien weggedaan omdat zijn vader vanaf 1970 maar liefst 3 termijnen wethouder is geweest in de gemeente. In 1982 heeft Tonnie het bedrijf overgenomen en is er een grote ligboxstal bijgebouwd. Dat deed hij samen met al zijn vrienden en daar is hij nog steeds zichtbaar trots op. “Alle materialen en alle stenen zijn door mijn handen gegaan”. In 1988 zijn de ouders van Tonnie naar het dorp verhuisd en bleef Tonnie in zijn eentje op de boerderij wonen.

Zijn hele leven is Tonnie lid geweest van De Heikant. Eerst via zijn ouders en later zelf. De Heikant was vertrouwd terrein voor hem met heel veel familie in de directe omgeving. “Onze familie woont al eeuwenlang is dit gebied. Sinds 1400 woonde er al familie in Best. Dat heeft mijn broer Kees allemaal uitgezocht en in kaart gebracht.”. Tonnie heeft altijd aan veel activiteiten meegedaan die werden georganiseerd zoals bijvoorbeeld voetballen, touwtrekken, eten wat de pot schaft en carnavalsvieringen.

Een van de mooiste herinneringen zijn de nieuwjaarsbijeenkomsten. “Wij trokken met vrienden de hele nacht door en gingen rond een uur of 11 in de ochtend gelijk door naar het buurthuis. Als het daar was afgelopen gingen we weer door naar bar Labie. Dat was toen heel gewoon” lacht Tonnie.

Tonnie is intussen zelf gestopt als boer, maar doet links en rechts nog wat loonwerk en heeft de afgelopen 3 jaar praktijklessen verzorgd bij Helicon in Boxtel aan de afdeling natuur en techniek. Hij is trots op “De Bonte Koe” die is gevestigd in de stal naast zijn boerderij. Tonnie zit bepaald niet stil en heeft nog volop plannen voor de toekomst.

Hij wenst De Heikant voor de toekomst alle goeds toe en hoopt nog jaren deel te kunnen nemen aan de diverse activiteiten.

Tot zover het interview