Ken onze Heikanters Grardje en Jo Spanjers – van der Hijden

Deze maand delen we het interview met Grardje en Jo Spanjers-Van der Hijden ofwel Gradje en Jo Spoan. Grard is geboren in Aarle ter hoogte van waar nu tuincentrum de Mortelen is gevestigd op 12 juli 1938.  Jo is in Oirschot geboren aan de Bollen op 20 juli 1942.

Zij kregen 2 kinderen: Willemien en Bart en hebben 6 kleinkinderen, 1 achterkleinkind en het volgende achterkleinkind is onderweg. Daar zien ze erg naar uit.

Grardje en Jo trouwden in 1966 en trokken in de toenmalige boerderij van zijn ouders aan de Mecklenburgweg in Best. Grardje was voordat hij trouwde al melkboer en daar ging hij na zijn trouwen nog een tijd mee door. Direct nadat zij waren getrouwd begonnen zij samen ook een mestvarkens- en zeugen bedrijf.  Kortom, een ondernemend koppel.

De ouders van Grardje waren een tijd lang lid van de buurtvereniging geweest. Het is niet duidelijk of de Mecklenburgweg in die tijd ook onderdeel uitmaakte van de buurt.  Grardje werd in ieder geval in 1972 benaderd door de toenmalige voorzitter van De Heikant, Toon van Rossum, of hij lid wou worden van onze buurtvereniging en of hij dan ook gelijk in het bestuur zitting wou nemen. Dat heeft hij toen gedaan en hij is maar liefst 30 jaar actief geweest in het bestuur, waaronder ook een aantal jaren als voorzitter. Jo kon niet achterblijven en heeft hem waar zij kon altijd ondersteund. In 1981 zijn ze verhuisd naar de Kapelweg, waar ze nu nog steeds wonen naast hun zoon Bart en zijn gezin.

Voor de lange bijdrage aan De Heikant is Grard zelfs nog geridderd. Zowel Grardje als Jo geven aan “we hebben het met liefde en plezier gedaan en kijken met heel veel plezier op die tijd terug. We hebben overal aan meegedaan”.

Ze hebben bij de carnavals vieringen prijzen gewonnen, Jo was bij de gym, ze waren samen lid van het Heikant koor, Grardje was een hele fanatieke leider van het Heikant I voetbalteam en ze gingen mee met de jaarlijkse buurtreis. Tijdens 1 van die buurtreizen naar De Bergen in Wanroij heeft Grard zijn arm nog gebroken in de familieschommel.

Samen met Cor en Sjaantje Roche hebben Grard en Jo in het buurthuis dansles gegeven. Jo moet lachen als ze daaraan terugdenkt “we leerden de jongeren de tango op een wel heel bijzonder lied van Ria Valk (Leo je bent vannacht weer dronken geweest). Ik moest voortdurend tegen de jongemannen zeggen –  kleine stapjes aub- omdat ik bang was dat ze constant bij de dames op hun voeten gingen staan”.

Alles liep als een trein in de buurt en de onderlinge verstandhouding in het bestuur was heel goed. In het begin was het dan ook heel erg wennen toen Grardje uit het bestuur was gegaan.

Op de vraag of ze nog bijzondere herinneringen hebben aan hun actieve tijd in De Heikant komen verschillende anekdotes voorbij. “Op de eieren gaan na afloop van feesten of iets dergelijks was toen heel gewoon”. “Ik herinner me nog een avond”, vertelt Jo, “waarop een heel grote groep bij ons in de keuken op de eieren kwam. Al ons brood was heel snel op dus het brood uit de diepvries moest er ook aan geloven. Iemand had zich opgeofferd om eieren te bakken en deed dat zo goed dat toen hij klaar was het gasfornuis naar de filistijnen was”. Dat beiden nog steeds hartelijk kunnen lachen om dit voorval tekent hen.

Overigens constateert Jo dat de traditie van “op de eieren gaan” bij de kleinkinderen weer in ere wordt hersteld en dat is leuk om te zien.

Ze wensen de buurtvereniging en al haar leden heel veel succes en geluk samen. Zelf moesten ze bij de laatste gezinsdagen door de gezondheid van Grardje helaas verstek laten gaan.

Zijn geheugen laat hem steeds meer in de steek. Intussen gaat hij 3 keer in de week naar zorgboederij Wilton’s Hof in Oostelbeers. Dat zorgt er, naast de hulp van Jo, hun kinderen en kleinkinderen, voor dat ze samen aan de Kapelweg kunnen blijven wonen. Wij wensen hen voor de toekomst alle goeds toe.

Volgende maand laten we weer een andere Heikanter aan het woord.