Ken onze Heikanters: Betje van Loosdregt-van de Loo

Buurtvereniging De Heikant bestond 75 jaar op 1 september 2022. Tijdens de  gezinsdagen is uitgebreid stilgestaan bij dit bijzondere feit.

In het jubileumjaar blikken we maandelijks samen met Heikanters terug op hun herinneringen aan onze buurtvereniging. Deze herinneringen zullen we met jullie delen in onze maandelijkse nieuwsbrief De Heikanter. Deze maand delen we het interview met Betje van Loosdregt-van de Loo, geboren aan de Oirschotseweg 124 op 30 maart 1939. Betje was getrouwd met Bert van Loosdregt, een markante Heikanter die helaas vorig jaar is overleden en die aan de Stationsstraat in Best is geboren.

Betje is een vrouw met veel verhalen en het bezoek voor dit artikel werd een heel gezellige morgen. Betje komt uit een gezin met maar liefst 14 kinderen, van wie er 3 op jonge leeftijd zijn overleden. Met haar meisjesnaam heet zij Van de Loo maar in Best kent iedereen deze familie als “de Snijer”.

Haar zus vond het vroeger niet zo leuk dat ze door iedereen “De Snijer” werd genoemd todat haar vader, Driekse de Snijer, haar uitlegde dat dit geen scheldnaam was. De overgrootvader van Betje was namelijk een kleermaker, ook wel een snijder genoemd. Dat wordt in dialect dan al snel een Snijer!

Betje is in 1964, na 7 jaar verkering te hebben gehad, getrouwd met Bert van Loosdregt. Zij gingen 1,5 jaar inwonen bij haar zus Jo aan de Heuveleindseweg. Bert had daar een klein huiskamertje en keukentje gemaakt en een slaapkamer met een opklapbed. Daar is oudste dochter Brigitte (1965) ook geboren. Later is het gezin nog uitgebreid met Pieter (1968) en Trea (1971), 6 kleinkinderen en 1 achterkleinkind. Daarnaast is een 2e achterkleindkind op komst.

In 1966 vroeg haar vader of Bert en Betje in het ouderlijk huis aan de Oirschotseweg wilden komen wonen, dan trok hij zelf in een verbouwd kippenhok. “Dat gebeurde in die tijd heel veel” vertelt Betje. “Als ik eten zou koken voor vader en de was zou doen, dan mochten wij met gesloten beurs daar wonen”.

Rond 1970 bouwde een broer van Betje, Doi de Snijer, een woning aan de Dr. De Steenhuijsenlaan. Doi wist niet lang daarna Bert en Betje ervan te overtuigen dat zij de rechterhelft van de oude woning moesten kopen van Pietje van der Heijden en zo werd er een prachtige landelijke 2-kapper op die plek gerealiseerd. Op bijgaande 2 foto’s is de oude en de nieuwe situatie te zien.

Driekske vond het waarschijnlijk maar niks dat zijn jongste dochter ging verhuizen en zei plompverloren “ik ga mee”! Daar werd niet moeilijk over gedaan en in de tuin werd een garage gebouwd, waarin het huisje voor opa werd gerealiseerd. Driekske is later nog geëerd als de oudste Heikanter. Hij is uiteindelijk 98 jaar oud geworden en heeft, op een paar dagen na, al die jaren bij Betje en Bert “ingewoond”. “Bert had niet zo’n makkelijke jeugd gehad” vertelt Betje “en mijn vader was voor hem eigenlijk een soort van tweede vader”.

“Ons leven heeft alleen maar een stijgende lijn gekend” vertelt Betje.

“We zijn met niks begonnen maar konden telkens een stapje vooruit. We moesten heel zuinig zijn in die tijd”. Lachend vertelt Betje over een opmerking van dochter Brigitte uit die tijd. “Ons mam is zo zuinig. Die wil nog een emmer thee zetten van 1 zakje!”. “Bert had gouden handen en heeft altijd keihard gewerkt, zo kwamen wij telkens een stapje verder. Bert was ook nooit chagrijnig op 3 weken na. Ik wist toen niet wat er met hem aan de hand was. Toen Bert zich flink had gestoten en flink jammerde zei iemand tegen hem – neem toch een sigaretje – en toen was alles weer als vanouds” lacht Betje.

Die gouden handen van Bert kwamen ook voor de buurtvereniging De Heikant goed van pas. Zulke mensen kunnen ze bij De Heikant goed gebruiken en Bert werd gevraagd voor het bestuur van onze buurtvereniging. Frappant is het feit dat ook Bert in het bestuur werd gelokt met de opmerking dat het maar om 1 avond per maand zou gaan. Dat bleken er al snel 3 per week!! Hij heeft ongelooflijk veel voor De Heikant betekend. Toen een vrachtwagen van de Destructor het buurthuis was binnengereden, heeft Bert de hele verbouwing van het  buurthuis gecoördineerd. De Zessprong werd grondig verbouwd en kon weer jaren vooruit.

Op bijgaande foto wordt Bert vanwege dit feit en in aanwezigheid van toenmalig burgemeester De Widt in het zonnetje gezet door Jan van de Laar.

Later regelde Bert met veel vrijwilligers de bouw van de prachtige kapel “Onze Lieve vrouwe van de Heikant” aan de Heuveleindseweg. Voor al zijn inzet is hij uiteindelijk ook nog geridderd. Betje glundert nog als ze daaraan terugdenkt. “Dat was zo’n blijk van waardering”.

Dit is ook haar mooiste herinnering aan De Heikant.

De volgende foto toont een trotse Bert bij zijn huldiging.

Betje heeft zelf ook aan veel activiteiten van de Heikant meegedaan zoals de gezinsdagen, de boerenbruiloft, kerstvieringen, de kindervakanties, carnaval en het buurthuis poetsen.

Als met al was het een heel gezellig gesprek. Op de afsluitende vraag wat Betje de buurtvereniging toewenst zegt ze: “wij zijn al meer dan 50 jaar lid. Ik wens de buurtvereniging nog 75 jaar erbij!

Het is altijd een gezellige buurtvereniging geweest met gewone mensen .

Dè ze me nog gewoan kunnen verstoan, dè is zo fijn”.

Nou Betje, dat kunnen we nog prima!

Volgende maand laten we weer een andere Heikanter aan het woord.