Ken onze Heikanters : Arnoud en Corrie Renders-Van Rooij

Buurtvereniging De Heikant bestaat op 1 september 2022 75 jaar.

Tijdens de afgelopen gezinsdagen is uitgebreid stilgestaan bij dit bijzondere feit.

In het jubileumjaar blikken we maandelijks samen met diverse Heikanters terug

op hun herinneringen aan onze buurtvereniging.

Deze herinneringen zullen we het komende jaar, maandelijks met jullie delen.

Jos van Haaren gaat op pad om onze Heikanters te interviewen;

Deze maand delen we het interview met Arnoud en Corrie Renders-Van Rooij,   geboren op 27 oktober 1928 en 10 januari 1934. Arnoud is geboren in Nederwetten   en Corrie in Eindhoven/Tongelre.

Zij kregen 4 kinderen: Closien, Willem, Jos en Marcel. Toen Arnoud in 1970 in dienst trad bij de sociale afdeling van de gemeente Best zijn zij van Nuenen naar Best verhuisd. Zij hebben na enige tijd in de Kruisparkweg een huis gebouwd. Best beviel blijkbaar goed en in 1982 trokken zij naar     De Heikant. Ze zijn vrij snel daarna ook lid geworden van onze buurtvereniging. Zij kochten een oud boerderijtje in de Broekstraat van 3 vrijgezellen (2 broers en 1 zus) die daar toen nog woonden, ‘de Bumkes’ . Zij kregen toen ook te maken met hun Heikantse gastvrijheid. Volgens Arnoud werd bij de familie Van den Boomen namelijk nooit koffie geschonken, maar altijd een borreltje.

Nadat de koop werd gesloten werd de oude boerderij gesloopt en hebben zij daar een nieuwe boerderij gebouwd. Splitsen van de boederij was toen nog niet toegestaan, maar op een toekomstige splitsing werd al wel slim ingespeeld. Bijgaande foto’s laten de oude boerderij zien en de nieuwe situatie na de bouw. Het was volgens Arnoud “nog de oude tijd,” met bijvoorbeeld de koeien van Nai van de Sande ofwel Nai van Pietjes tegenover hun huis.

Broekstraat 7 in 1982 en in 1983 na  de herbouw

Beiden zijn actieve leden van de buurtvereniging. Corrie is maar liefst 11 jaar bestuurslid geweest en vertelt over de vele activiteiten die in die tijd werden georganiseerd. “Ik heb er veel tijd versleten”vertelt ze maar ze heeft ook heel veel plezier beleefd aan die tijd. Zo waren er Sinterklaasvieringen met wel 70 tot 80 kinderen, kerstvieringen, gezinsdagen, knutselmiddagen, kienavonden en bestuursvergaderingen. Grardje Spanjers belde vaak na zo’n vergadering nog even op om “na te buurten” vertelt Corrie lachend. De saamhorigheid in het bestuur was toen ook heel erg groot.

Toen Arnoud direct na zijn pensionering in de voortuin aan het werk was kwam iemand het buurtblaadje bezorgen. Arnoud vertelde dat hij wel bereid was om deze in het buitengebied te gaan bezorgen. Kijk, daar laten ze in de buurt dan ook geen gras over groeien. De volgende dag kon hij aan de slag. Over slagvaardigheid gesproken….

De buurtblaadjes werden in die tijd nog door Annie en Jan van Haaren gemaakt met een stencilmachine en Internet bestond nog lang niet.

Uit alles blijkt hoe goed ze het naar hun zin hadden en hebben. Arnoud vertelt ook nog een anekdote over die tijd. Hij was aan het werk in zijn kippenhok aan de Broekstraat toen de deur daarvan plotseling dicht viel. Van binnenuit kon hij de deur niet openmaken. Er zat niets anders op dan net zo lang schreeuwen tot hun toenmalige buurvrouw Miet Scheepers (zij woonde met haar gezin in het huis waar nu de familie Schellekens woont) op zijn geroep afkwam en hem heeft bevrijd. In 2007 zijn Arnoud en Corrie naar een appartement in het centrum verhuisd en zijn Willem en Marcel met hun gezinnen in de boerderij gaan wonen.

Arnoud heeft bijna 4 jaar geleden nog een zeer enrstig ongeluk gehad toen hij met zijn fiets door een auto werd aangereden en een dubbele schedelbasisfractuur opliep. Ondanks zijn hoge leeftijd is hij hiervan goed hersteld en rijdt hij zelfs nog steeds auto! Intussen hebben Arnoud en Corrie 3 achterkleinkinderen, waarbij Arnoud met enorm veel plezier nog meehelpt bij het oppassen.

Op de vraag wat zij onze jubilerende buurtvereniging toewensen antwoorden zij: “Blijf zorgen voor goede onderlinge contacten, dat is het doel van een buurtvereniging. Voor elkaar klaarstaan en de prettige dingen die een buurtvereniging organiseert moeten daarbij helpen”. Wijze woorden waar we allemaal iets mee kunnen!

Volgende maand laten we weer een andere Heikanter aan het woord.