Ken onze Heikanters ? Truus Groos – van der Hijden

Buurtvereniging De Heikant bestaat op 1 september 2022 75 jaar.

Tijdens de afgelopen gezinsdagen is uitgebreid stilgestaan bij dit bijzondere feit.

In het jubileumjaar blikken we maandelijks samen met diverse Heikanters terug

op hun herinneringen aan onze buurtvereniging.

Deze herinneringen zullen we het komende jaar, maandelijks met jullie delen.

Jos van Haaren gaat op pad om onze Heikanters te interviewen;

Deze maand delen we het interview met Truus Groos-Van der Hijden, geboren in De Heikant op 3 september 1934. Truus is in 1958 getrouwd met Sjef Groos (geboren in Acht op 20 juli 1926), die helaas in 2019 is overleden.

Zij kregen 2 kinderen: Pierre (1959)  en Margriet (1961) en 1 kleinkind: Sophie.

Truus is het langst lid van De Heikant, namelijk vanaf de oprichting 75 jaar geleden. Haar vader was medeoprichter van onze prachtige buurtvereniging,  samen met Frans van Roosendaal (secretaris) en Kees Vervoort (voorzitter). Zij woonden allemaal in een straat die toen nog

De Heikant heette. Truus woonde op nummer E-91, wat nu de Margrietlaan 6 is. Voor de ouderen onder ons gaat het om het pand tussen het huidige huis van de familie Goevaerts en de voormalige burgemeesterswoning, waar de heer Mangelmans als laatste burgemeester heeft gewoond voordat deze woning werd verkocht door de gemeente.

De villa werd gehuurd door burgemeester Notermans nadat daar eerder Dr. de Steenhuijsen zijn praktijk had gevestigd en de ouders van Truus woonden in een boerderijtje ernaast.

Het ouderlijk huis van Truus werd in de oorlog zwaar beschadigd en op die plek werd later het pand gebouwd dat nu bestaat uit 3 woningen onder 1 dak. De eerste paar buurtbijeen-komsten werden op uitnodiging van burgemeester Notermans in een zaal in de villa gehouden die hij toen huurde.

Truus heeft nog een broertje gehad die Adje heette. Hij is op 1,5 jarige leeftijd,  vermoedelijk aan hersenvliesontsteking, overleden.

Op bijgaande foto zie je dus één van de oprichters van De Heikant die samen het gezin Van der Hijden vormden. Truus is het meisje met de strik.

Truus was 13 jaar toen buurtvereniging De Heikant werd opgericht. Ze vertelt enthousiast

over de jonge jaren van De Heikant. De buurt bestond toen nog grofweg uit het gebied

tussen de Prinses Irenelaan en de Heuveleindseweg en de huizen aan de Oirschotseweg

tot circa hotel Heidelust. Later is het gebied van de buurtvereniging uitgebreid en zijn er

straten aan de andere kant van de Oirschotseweg toegevoegd, aldus Truus. Zij benadrukt

de grote saamhorigheid, hoe mensen in de buurt elkaar op alle mogelijke manieren hielpen en hoe zij zelf bij diverse mensen in de buurt heeft gewerkt. Ze vertelt ook over haar bezoekjes aan bijvoorbeeld Dik Doortje, Kee Korst en alle andere mensen in hun straat.

Truus en Sjef zijn zeer actieve leden geweest in de afgelopen jaren. Sjef was leider van de gymclub en deed actief mee met het volleybal en het Heikant koor. Truus was ook lid van de gymclub en het koor van De Heikant.

Op de vraag wat zij onze jubilerende buurtvereniging toewenst, antwoordt zij “Alle goeds.

Probeer leuk onder elkaar te zijn en elkaar te willen zien.

Zelf ben ik ook nog steeds heel blij dat ik lid ben van De Heikant”.

Volgende maand laten we weer een andere Heikanter aan het woord.