Jan van Kuik Kennen wij onze Heikanters?

Jan is geboren aan de Nieuwe Dijk in Best wat nu de Mosselaarweg heet. Zijn ouders woonden daar aan de onbewaakte spoorwegovergang die inmiddels alweer  jaren is afgesloten. Hij vertelt in het interview dat zijn vader  op een zeker moment aan hem had gevraagd ‘wilde ge goan trouwen?’. Jan was eigenlijk niet voorbereid op deze vraag. Een mogelijkheid om een huis te bouwen in de Heikant deed zich voor en  van het een kwam het ander. Aan de Broekstraat   (toen 16d), op grond van de familie Leijtens, bouwden zijn vader en broer een houten huis. Jan vertelt dat hij daarvoor zelf het grondwerk, ondanks zeer winterse omstandigheden, met de schop heeft uitgevoerd.

Voor de jongeren onder ons: dat huis werd destijds gebouwd voor maar liefst 4000 gulden!  Kom daar nog maar eens om! In 1960 is hij getrouwd met Mariet en zij zijn niet veel later lid geworden van de BV de Heikant. In oktober 1962 kregen zij hun dochter Marion.

Zijn eerste herinneringen aan de Heikant gaan o.a. over een voetbalwedstrijd tussen Heikant 1 en Heikant 2  in een wei bij Jan van de Laar aan de Franciscusweg. Hij kan zich ook nog sportzondagen herinneren waarbij ze met oude fietsen door wild terrein gingen crossen. De Heikant heeft ook jaren meegedaan aan touwtrekken waarbij Jan ook van de partij was.

De gezelligheid binnen de Heikant stond en staat voor Jan op nummer 1. Hij heeft jaren papier opgehaald met o.a. Theo van de Loo ofwel Dojke de Sneijer. Dat moet een drukte van belang zijn geweest. Nog altijd is hij af en toe actief om op een zaterdag het papier in te zamelen bij het buurthuis. Daarnaast wordt hij ingeschakeld voor diverse klusjes (“ik heb min of meer de taak van Albert van Roosendaal overgenomen’). Denk daarbij aan het jaarlijks zetten en het helpen bij het versieren van de kerstboom en de tuin bij het buurthuis bijhouden. Een taak waarvoor hij nog recentelijk de gouden schoffel heeft ontvangen en die hij vol trots aan de muur van zijn tuin heeft hangen. Ook heeft Jan veel jaren meegedaan aan het toneel binnen onze buurtvereniging.

Jan haalt nog een mooie herinnering op aan een toneelstuk bij het 40-jarig bestaan van onze buurtvereniging. Er werden in dat stuk diverse drankjes genuttigd. Tijdens de repetities gebeurde dat met water. Theo Scheepens verraste Jan in dat stuk door zijn glas onverwacht te vullen met sterke drank; ‘die sterke drank kwam toen letterlijk mijn neus uit’ vertelt Jan lachend.

Toneelvoorstelling tijdens het 40-jarig bestaan van de Heikant. V.l.n.r. Jan van Kollenburg, Jan van Kuik, Albert en An van Roosendaal, Theo en Anne-Karien Scheepens

Jan wenst buurtvereniging de Heikant nog veel goede jaren erbij en hoopt dat ‘de buurt de buurt blijft’. Hij overweegt om het komende winterseizoen weer mee te gaan doen met het rikken in het buurthuis.

Volgende maand laten we weer een andere Heikanter aan het woord.